BANKENE IGJEN – 100 kroner for å betale en regning på 200 kroner!

BANKENE IGJEN – 100 kroner for å betale en regning på 200 kroner!

SENIORSAKEN ØSTFOLD er opprørt over hvordan grådige storbanker stadig gjennomfører rasjonaliseringstiltak som innebærer at de skyver kostnader over på kundene. Flere av tiltakene er diskriminerende overfor seniorer og pensjonister som ikke har digital kompetanse. Det ser ut som om bankene velger å se bort fra at dette og at det faktisk gjelder et stort antall mennesker. 

Det er ca. 200.000 i Norge som ikke har PC. I tillegg har anslagsvis 50-60.000 pc uten at de bruker den. Majoriteten av de som av disse grunner ikke er på nett, er mennesker over 80 år. Selv om det finnes unntak, er det grunn til å anta at de fleste av disse aldri vil tilegne seg digital kompetanse. Datavegringen henger i og motivasjonen for å starte på den jobben det er å lære å bruke pc synes allment ikke å være til stede. Dette vet vi i SENIORSAKEN ØSTFOLD noe om etter å ha intervjuet pr. telefon nær 600 eldre! 

Vi er innforstått med at digitaliseringen vil fortsette. Det er i denne forbindelse vårt mål å bidra til at digitaliseringen skjer på en omsorgsfull måte, slik at det unngås at de som ikke henger med, blir diskriminert. 

Vi har med interesse lest et innlegg i Fredrikstad Blad den 7. februar. Den kjente Fredrikstad- politikeren, Frøydis Wroldsen, reagerer på at det koster usannsynlige kr. 100 å betale en regning  kr. 200. Vi gjengir nedenfor noen avsnitt av innlegget.

«Frøydis Wroldsen tok med seg en faktura til Posten for å se om det var riktig at det kostet 100 kroner å få betalt den. 

I et innlegg hun la ut på Facebook onsdag kveld skriver hun at hun ikke synes det er greit med et gebyr på 100 kroner for å betale en faktura, og det er det mange som er enig i. 

Hun tok med seg en faktura på rundt 200 kroner og gikk til Hagesenteret på Lisleby som har posten etter at postkontoret la ned.  

-Da jeg kom dit spurte jeg og fikk beskjed om at det skulle koste rundt 300 kroner. For en faktura på 200 kroner! Det var helt bedrøvelig. Selv har jeg nettbrett jeg betaler regningene mine med, men det er det mange som ikke har.  

Den engasjerte Ap-politikeren forteller at hun synes det er trist at utvikling mot et papirløst samfunn skal gå på bekostning av de gamle og andre som ikke kan ta tak i slikt på egen hånd. 

Banksjef i DnB, Fredrikstad og Sarpsborg forteller at det er riktig at det koster 100 kroner å betale en faktura. Han forteller at de manuelle tjenestene er dyre, og at det derfor koster penger.  

Bjønnes tror ikke at det at noen sliter med å komme seg inn i nettbanken har noe med alder å gjøre.» 

Til det siste utsagnet vil vi bare si: Bjønnes tar feil – eller han snakker mot bedre vitende! 

Det forundrer oss at ikke flere av de mellomstore og mindre bankene ser sine sjanser i å fylle de vakuum som storbankene etterlater seg. Det skulle i alle fall ikke være en uoverkommelig utfordring å konkurrere på kundeservice. 

Vi vil oppfordre hver enkelt av de seniorer og pensjonister som er misfornøyd med sin bank, til å finne en bank som prioriterer kundeservice og setter kundene i sentrum. Bytt så bank – det er såre enkelt! 

Lykke til! 

SENIORSAKEN ØSTFOLD 

Finn Åsmund Johnsbråten 

Del gjerne innlegget på sosiale medier!

SE ALLE NYHETER...

 

Arne Vestergaard Larsen
Følg Arne Vestergaard Larsen:

Redaktør

Styremedlem og nettredaktør i Seniorsaken Østfold. Medlem siden 2010 og valgt til leder i 2012, frem til 2016. Fra Skive i Danmark, flyttet til Sarpsborg sommeren 1969. Han har arbeidet innen bygg og anlegg og underviste på Østfold Fagskole til han pensjonerte seg i 2010. Tidligere politisk aktiv, interessert i jakt og fiske.